Nowa Droga Krajowa nr 9: Kluczowy krok w kierunku lepszej komunikacji Tarnobrzega z autostradą A4

W ostatnim czasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła istotny krok w kierunku poprawy infrastruktury drogowej w Polsce, podpisując umowę na opracowanie dokumentacji dla nowego odcinka Drogi Krajowej nr 9. Ten nowy fragment drogi ma łączyć obwodnicę Nowej Dęby z Tarnobrzegiem, co ma kluczowe znaczenie dla regionu.
Kluczowe znaczenie nowego odcinka DK9
Projekt nowego przebiegu DK9, rozciągającego się od Rzeszowa do Tarnobrzega, przewiduje połączenie z planowaną drogą ekspresową S74. Dla mieszkańców Tarnobrzega i okolic to nie tylko szansa na poprawę codziennych dojazdów, ale także na wyraźne zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu. Połączenie z autostradą A4 ma zakończyć izolację drogową Tarnobrzega, przyczyniając się do jego rozwoju gospodarczego i społecznego.
Zakres prac przygotowawczych
Rzeszowski oddział GDDKiA informuje, że przygotowania do budowy 19-kilometrowego odcinka potrwają około dwóch lat i pochłoną blisko 8,5 miliona złotych. W ramach umowy zostanie wykonane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które zawierać będzie elementy koncepcji programowej. Proces ten obejmie również gromadzenie niezbędnych materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej, co jest kluczowe dla dalszych etapów inwestycji.
Celowe planowanie
Aby wyznaczyć optymalny przebieg nowego odcinka DK9, wykonawca będzie prowadzić analizy w różnych obszarach, w tym oceny ruchu, wpływu na środowisko oraz możliwości technicznych i ekonomicznych. Wstępne plany obejmują rozwiązania projektowe umożliwiające efektywne połączenie z istniejącymi odcinkami drogi krajowej nr 9 oraz obsługę przyległych terenów. Uwzględniono także instalacje chroniące środowisko, co jest istotne dla zrównoważonego rozwoju infrastruktury.
Przyszłość sieci drogowej
Docelowo nowa Droga Krajowa nr 9, o długości około 60 km, ma rozciągać się od drogi S74 w województwie podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Umowy dotyczące przygotowania innych odcinków tej drogi, łączących obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej oraz odcinek do węzła Rzeszów Zachód, zostały już zawarte i trwają prace nad uzyskaniem odpowiednich zezwoleń środowiskowych.
GDDKiA podkreśla, że nowa trasa DK9 ma rozwiązać problemy związane z obecnym przebiegiem drogi, który jest niewygodny dla lokalnej społeczności i ogranicza rozwój regionu. Nowa infrastruktura ma nie tylko poprawić warunki życia mieszkańców, ale także otworzyć nowe możliwości gospodarcze dla całego regionu.