Tarnobrzeg inwestuje blisko miliard złotych w nową jakość kolei!

Wczorajsze podpisanie umowy na rewitalizację linii kolejowej łączącej Stalową Wolę z Padwią Narodową przez Tarnobrzeg, Sandomierz i Ocice to istotny krok w modernizacji infrastruktury kolejowej na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego. Realizacją przedsięwzięcia o wartości 900 mln zł zajmie się firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o.
Zakres projektu i korzyści dla podróżnych
Projekt rewitalizacji obejmuje trzy linie kolejowe o łącznej długości 66 kilometrów (nr 25, 74 i 78), które zostaną przystosowane do prędkości 120 km/h. Dzięki modernizacjom czas przejazdu na trasie Sandomierz – Grębów skróci się z 13 do 8 minut, a nowe połączenia bezpośrednie między Sandomierzem a Padwią Narodową wyniosą 35 minut. Dodatkowo, podróż między Tarnobrzegiem a Stalową Wolą będzie trwała około 20 minut, co oznacza skrócenie czasu o 3 minuty.
Udogodnienia na stacjach i przystankach
Modernizacja infrastruktury kolejowej obejmie także stacje i przystanki, takie jak Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, czy Tarnobrzeg Ocice. Przebudowane obiekty zostaną wyposażone w nowoczesne perony dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Udogodnienia takie jak pochylne i oznakowania dotykowe, a także nowe wiaty i ławki, znacząco poprawią komfort podróżnych. Dodatkowo, czytelna informacja pasażerska będzie dostępna dzięki nowym gablotom z rozkładem jazdy.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Kosztujące 900 mln zł prace nad modernizacją infrastruktury kolejowej mają zakończyć się do II kwartału 2028 roku. Inwestycja ta jest kluczowa zarówno dla Tarnobrzega, jak i dla całego regionu. Dzięki niej, standard podróży znacznie się poprawi, co podkreśla prezydent Tarnobrzega Łukasz Nowak. Oczekuje się również, że skrócenie czasu podróży do Krakowa za sprawą przebudowy linii nr 25, obsługiwanej przez pociągi Hetman i Kasztelan, przyciągnie więcej pasażerów.
Plany na przyszłość
Podczas czerwcowej konferencji, z udziałem przedstawicieli rządu, PKP, samorządowców oraz ekspertów, pojawiła się deklaracja dotycząca budowy drugiego peronu. To istotny krok w kierunku stworzenia w Tarnobrzegu hubu komunikacyjnego. Realizacja tych planów ma potencjał znacznie zwiększyć atrakcyjność transportu kolejowego w regionie.
Zdjęcia: Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów